Koncert chóru kameralnego „In Laetitia”
31 maja 2019  godzina 20.00

Stanisław Moniuszko:
* IV Litania Ostrobramska na chór, solistów i fortepian/organy oraz
* pieśni ze "Śpiewnika kościelnego" na głosy solowe i fortepian/organy.


Stanisław Moniuszko jest jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Urodził się 5 maja 1819 r. w Ubielu (dziś jest to teren Białorusi) a zmarł 4 czerwca 1872 r. w Warszawie. Jest pochowanych na Starych Powązkach. Był również dyrygentem, pedagogiem i organistą. Jest autorem 268 pieśni, dzieł chóralnych, baletów i oper.


IV Litania „Ostrobramska” to z litanii loretańskich Stanisława Moniuszki, skomponowana w 1855 r. Poetycka forma litanii loretańskiej pochodzi z XVI wieku. Składa się z wezwań Kyrie eleison, z wezwań suplikacyjnych do Matki Bożej i wezwań Agnus Dei. Ze względu na powtarzalność aklamacji nie stanowi ona najwdzięczniejszego tworzywa do opracowań muzycznych. Prymitywne opracowania grożą monotonią. Pierwszym wielkim kompozytorem, który odważył się napisać muzykę do litanii był Orlando di Lasso. W Polsce, poza utworami S.S. Szarzyńskiego, J. Szczurowskiego czy A. Milwida, nie istniała żywsza tradycja tego gatunku. Dopiero Moniuszko wydobył ten gatunek z zapomnienia. Skomponował w sumie cztery litanie, zwane ostrobramskimi — ze względu na ich wyraźny cel użytkowy: przeznaczone były do wykonywania w kaplicy Ostrej Bramy. Powstawały w latach czterdziestych i pięćdziesiątych. Partytura orkiestrowa IV Litanii nie zachowała się. Istnieje wyciąg fortepianowy z partią chóru. Litanię tę wykonuje się też z towarzyszeniem organów lub fortepianu.


Stanisław Moniuszko przez 18 lat pełnił funkcję organisty w Kościele św. Jana w Wilnie i właśnie wtedy skomponował część swoich dzieł religijnych. Z listów do Józefa Sikorskiego wynika, że Moniuszko marzył o stworzeniu Śpiewnika religijnego i o wzbogaceniu repertuaru polskich kościołów o muzykę bardziej uduchowioną. Zaznaczał, że niezwykle ważne jest podniesienie poziomu gry i śpiewów w kościele. Projekt "Śpiewnika kościelnego" stworzył po konsultacjach z ks. Michałem Marcinem Mioduszewskim, który również zajmował się tym zagadnieniem. Pierwsze zeszyty musiał wydać własnym nakładem. W swoich notatkach Moniuszko podkreślał, że organy mają towarzyszyć śpiewom bez zbędnych popisów i podkreślać piękno pieśni. Stąd można zauważyć dużą prostotę, ale również szlachetność harmonii i melodii. Jako, że kompozytor pełnił funkcję organisty, często to właśnie on był pierwszym wykonawcą tej muzyki i cieszył się pozytywnymi recenzjami na jej temat.


Partie chóralne wykona Chór Kameralny „In Laetitia” pod dyrekcją Barbary Kucharczyk. Zespół istnieje od lutego 2016 r. a od listopada 2016 r. działa pod opieką Stowarzyszenia „In Laetitia”, które założyli jego członkowie. Zadebiutował 13 marca 2016 r. i od tamtego czasu zespół dał 13 koncertów. Śpiewał też kilkukrotnie w czasie mszy w warszawskich kościołach: pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus i Męczenników Rzymskich we Włochach, w Archikatedrze Warszawskiej w Kościele Seminaryjnym oraz kościele pw. św. Krzyża podczas mszy radiowych transmitowanych przez PR1. (więcej informacji o chórze i stowarzyszeniu: www.InLaetitia.pl).


Chór tworzą warszawiacy, którzy pragną realizować swoje pasje muzyczne. Większość osób ma formalne wykształcenie muzyczne, a pozostali mają wieloletnią praktykę muzyczną i doświadczenie chóralne. Zespół prowadzony jest od początku przez profesjonalnego dyrygenta - Barbarę Kucharczyk, absolwentkę Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na kierunku dyrygentura chóralna oraz PSM II st. im. J. Elsnera w Warszawie w klasie śpiewu solowego. Gwarantuje to wysoki poziom wykonawczy zespołu.


Partię organów wykona Adrian Gala - absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i organista w parafii Miłosierdzia Bożego i św. Siostry Faustyny w Warszawie.
Partie solowe wykonają: Magdalena Czuba (alt), Paweł Kucharczyk (tenor), Jacek Kułakowski (bas) i Alicja Gala (sopran)


wstęp wolny