Festiwal ASTERIADA powstał z myślą o popularyzacji działań artystycznych dzieci i młodzieży. Jego celem jest propagowanie wiedzy o sztuce teatralnej, muzycznej i tanecznej, konfrontacja dorobku artystycznego oraz wymiana pomysłów i doświadczeń w zakresie pracy artystycznej z dziećmi i młodzieżą.
Niemal co roku Festiwal zrzesza wykonawców w wieku od 7 do 26 lat, reprezentujących placówki szkolne i pozaszkolne oraz ośrodki kultury z całego Mazowsza. Prawie przez miesiąc najmłodsi uczestnicy po raz pierwszy próbują swoich sił jako twórcy, a starsi i bardziej doświadczeni realizują marzenia o występie na profesjonalnej scenie.

Dlaczego warto wziąć udział?
ASTERIADA to jedno z większych mazowieckich przedsięwzięć adresowanych do młodego pokolenia. Festiwal pracował na swoją rozpoznawalność 20 lat. Od samego początku jego ideę wspierają uznani wykładowcy uczelni artystycznych, artyści scen polskich oraz wykwalifikowani specjaliści, którzy dzielą się z uczestnikami swoimi uwagami, konstruktywnie wpływają na rozwój ich warsztatu artystycznego.

Dzielnicowy Konkurs Recytatorski stanowi eliminacje dzielnicowe do Konkursu Recytatorskiego „Warszawska Syrenka” i Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Ideą konkursu jest promowanie literatury i czytelnictwa.

„Warszawska Syrenka” adresowana jest do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalistów. Podczas konkursu zwracamy uwagę na dobór repertuaru, interpretację utworu, kulturę mowy i ogólny wyraz artystyczny.

Ogólnopolski Konkurs Recytatorski jest imprezą  otwartą dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i osób starszych.

Organizatorzy zwracają uwagę, że nasz język staje się coraz uboższy, gubi odcienie i subtelności, został ograniczony do funkcji informacyjnej. Ratunku trzeba szukać, w powrocie do poezji. Bo przecież poezja – kreuje. To poeci, tworząc nowe słowa, szukając nowych barw słów istniejących, budzą naszą wyobraźnię, a tworząc nowe kształty wiersza – uczą dyscypliny, konstrukcji wypowiedzi. Uczą  f o r m y. Musimy bronić naszego języka. To jest nakazem chwili, a oczywistym zadaniem ruchu recytatorskiego.